‘Leveren op maat is wat DDFR uniek maakt.’
Wetterskip Fryslân en DDFR zijn al sinds 2004 met elkaar verbonden. Een relatie die nog altijd prima bevalt, vindt Paul Bilderbeek. Op dit moment is hij met z’n collega’s van het ICT-beheerteam verantwoordelijk voor het beheer van de ICT-omgeving van het waterschap. ‘Wij zijn geen 9 tot 5 bedrijf en dat sluit naadloos aan bij DDFR.’
Waterschappen vallen onder de vitale infrastructuur van Nederland. Dit maakt van Wetterskip Fryslân bepaald geen doorsnee-organisatie. Paul: ‘Onze ICT moet altijd beschikbaar zijn. Als er bijvoorbeeld extreem hoogwater is, moeten we honderd procent kunnen vertrouwen op onze sluizen en gemalen. Veel systemen zijn daarom dubbel uitgevoerd. Ons hoofdkantoor is via een glasvezelring aangesloten op twee datacenters. We kunnen bij eventuele uitval van het ene datacenter of een deel van de glasvezelring altijd gebruik maken van het andere datacenter.’
Daarnaast is flexibel werken van groot belang voor het Wetterskip. Paul: ‘Als werknemer van Wetterskip Fryslân kun je tegenwoordig overal inloggen op je persoonlijke omgeving. Op een flexwerkplek op ons hoofdkantoor in Leeuwarden, vanaf één van de 40 sublocaties, vanuit het veld of thuis. DDFR zorgt voor de verbindingen tussen ons hoofdkantoor en de datacenters én de verbindingen naar de sublocaties. Ook zorgen ze voor een goede verbinding van het internet voor de thuis- en veldwerkers.’
Wat de relatie met DDFR uniek maakt? Paul: ’Het is een organisatie die snel kan schakelen. Dit is voor ons echt een pré. Ze zitten om de hoek, kennen onze lokale situatie. Daarnaast kunnen ze prima concurreren met de grote spelers op de markt zoals Ziggo en KPN. Dat vinden we ook fijn: als Wetterskip moet je bewust omgaan met het belastinggeld.’
Ook de komende jaren blijven Wetterskip en DDFR samen verder bouwen aan het netwerk. Paul: ‘Wij willen ons netwerk nog robuuster maken. Uiteraard op de Wetterskip-manier: transparant en veilig. Daar gaan we zeker uitkomen met DDFR. Want, leveren op maat is wat DDFR uniek maakt.’